Aanleiding
Sommige organisaties komen na een kortere of langere periode van slechte resultaten onontkoombaar voor de vraag te staan: “Kan dit bedrijf nog overleven?” Deze indringende vraag kan gesteld worden door de Raad van Commissarissen, de bank, de ondernemingsraad, de aandeelhouders en natuurlijk ook door het management. Het is dan zaak op snelle, gestructureerde en objectieve wijze te bepalen voor welke onderdelen van de organisatie en onder welke voorwaarden er zicht op een succesvolle toekomst is.
Visie
Als het twee voor twaalf is, moet er snel duidelijkheid komen over de mogelijkheden om te overleven. Wij gaan er vanuit dat een organisatie na een perspectiefonderzoek één kans krijgt. Dat heeft vaak tot gevolg dat er geen tijd is voor geleidelijke verbeteringen en de onderneming zich moet concentreren op de meest kansrijke activiteiten. Daarbij is het van groot belang om vanuit het marktperspectief de samenhang van de bedrijfsactiviteiten te beoordelen, zodat men ook in afgeslankte vorm de juiste toegevoegde waarde kan bieden.