Aanleiding
Groei staat bij veel bedrijven als een belangrijke doelstelling in het strategisch plan. Fusies, allianties en overnames zijn daarom aan de orde van de dag. Vrijwel dagelijks lezen we in de krant over fusies en overnames, waarbij grote verwachtingen worden uitgesproken over de meerwaarde die gerealiseerd kan worden. Innovatie is erg belangrijk voor het Nederlandse bedrijfsleven in een steeds meer concurrerende mondiale markt. Innovatie kan drastisch versneld worden door strategische samenwerking tussen bedrijven. De combinatie van reeds beschikbare kennis kan vaak snel nieuwe producten en diensten opleveren.
Visie
De financiële pers staat echter ook vol van berichten over fusies, overnames en allianties die niet hebben geleid tot de verwachte meerwaarde en soms weer worden teruggedraaid. De verwachtingen ten aanzien van het synergiepotentieel zijn vaak veel te optimistisch en slecht onderbouwd. Het woord ‘fusiekoorts’ illustreert dat heel goed. Als in een roes lijken de problemen van het heden verdwenen en er worden door de samenwerkende partijen mooie beelden geschetst van een gezamenlijke winstgevende toekomst. Om dit soort teleurstellingen te voorkomen is een gedegen analyse noodzakelijk, waarbij stap voor stap wordt onderzocht welke synergie mogelijk en gewenst is, welke voorwaarden daarvoor moeten worden ingevuld en of de betrokken organisaties in staat zijn die voorwaarden in te vullen. Hierbij is veel - integrale - aandacht voor de samenhang tussen alle inhoudelijke, procesmatige, communicatieve en culturele aspecten van groot belang.