Internationale award voor proces analyse

Rio de Janeiro was niet alleen het decor van de Olympische spelen voor sporters. Er werd ook een conferentie gehouden waar mensen uit bedrijfsleven en wetenschap spraken over het analyseren en verbeteren van processen met technieken voor big data. Tijdens de conferentie werd ook de winnaar bekend gemaakt van de Business Process Intelligence Challenge: een competitie waarin een praktijkprobleem wordt opgelost door toepassing van deze innovatieve technieken. Voor de tweede keer op rij werd deze competitie voor professionals gewonnen door Ube van der Ham.
20% besparing en betere dienstverlening
Ube van der Ham ontving de BPIC Award voor zijn analyse van de customer journey van WW-cliƫnten van het Nederlandse UWV. Zijn werk onderscheidde zich vooral door het bereiken van praktische resultaten. De analyse resulteerde onder andere in een besparingspotentieel van 20% op de kosten van het callcenter, terwijl tegelijkertijd de service aan cliƫnten kan verbeteren. Daarnaast bleek uit de analyse dat er flinke verschillen zijn in het gebruik van de digitale diensten van het UWV. Bij jongeren ligt de nadruk op het aanvragen van een WW-uitkering, terwijl ouderen veel meer gebruik maken van allerlei diensten voor arbeidsbemiddeling. Ook bleken er verschillen te zijn tussen mannen en vrouwen. Mannen zijn hoofdzakelijk gericht op het zoeken van vacatures, terwijl vrouwen meer gebruik maken van de mogelijkheden om zichzelf te ontwikkelen via Internetcursussen.
Nieuwe mogelijkheden voor simulatie van reorganisatie
De techniek die voor deze case ontwikkeld is, biedt ook de mogelijkheid om een proces op de structuur van een organisatie te projecteren. Daarmee is het vervolgens ook mogelijk om grafisch in beeld te brengen hoe de processen zullen lopen wanneer een reorganisatie wordt doorgevoerd en taken of gehele afdelingen op een andere plek in de organisatie worden ondergebracht.
Innovatief analyseren en organiseren
In een wereld waar organisatieprocessen steeds meer met IT-systemen worden uitgevoerd, zullen zogeheten process mining technieken steeds belangrijker worden om zicht te houden op het verloop van processen. Daarmee kan gecontroleerd worden of processen daadwerkelijk lopen zoals men wenst, kunnen bottlenecks en vertragingen worden opgespoord en kan gekeken worden naar de samenwerking tussen medewerkers en afdelingen.